Vælg en side

KVALITETSBEVIDSTE KUNDER VIL HAVE GENNEMSIGTIGE PRISER

JunckerHaven har formået at bide sig fast i en niche, hvor kunderne er villige til at betale for kvalitet. En satsning, der kræver både hårdt arbejde og hård styring. Ikke mindst hvad angår tilbudsberegning.
Kunder vil gerne have kvalitet, og det er det, jeg sælger!

Det fastslår direktør Lars Juncker, som har valgt ikke at gå på kompromis, selvom der er krise.

Jeg prøver at skille mig ud på produktet. Hos os er det ikke bare et stykke have, man får.

Anlægsgartnervirksomheden JunckerHaven har specialiseret sig i svømmehaver, dvs. havebassiner, der er biologisk renset, så man kan bade i dem. En slags naturens swimming pool. Lars Juncker lægger ikke skjul på, at han og hustruen Sidse har haft nogle hårde år. Kunderne er prisbevidste, de indhenter mange tilbud, og pengene sidder ikke løst.

Det er ikke nødvendigvis det billigste tilbud, man får fra os, men det er tit, at kunden heller ikke er tjent med den billigste pris, siger Lars Juncker.

At han lykkes med at overbevise kunderne om det, hænger bl.a. sammen med, at han laver sine tilbud i et fleksibelt kalkulationsprogram.

Regneark ikke godt nok

Da Lars Juncker startede i 1990, lavede han sine beregninger med papir og blyant, inden han gik over til Excel.

Et regneark kan godt regne rigtigt, men det kræver, at du sætter det rigtig op. Og så er det ikke godt til at præsentere kunden for en pris, siger Lars Juncker, der snart blev enig med sig selv om, at regneark ikke var godt nok. Da han samtidig havde hørt om kalkulationsprogrammet Sigma, kastede han sig ud i det og købte en licens.

Mange gode funktioner

I dag bruger Lars Juncker både regnedelen, biblioteksdelen, efterkalkulationsdelen og rapportdelen i Sigma.

Jeg bliver hele tiden bedre og bedre.  Nu kan jeg for eksempel selv indrette mine rapporter og vælge udskriftsniveau til kunder.

Alle Junckerhaver er individuelle, så der kalkuleres fra gang til gang. Alligevel er der meget genbrug – og dermed sparet tid.

Jeg taster ind, at jeg skal bruge så og så mange medarbejdere med den timesats, de og de varer med den og den avance. Ved bare at skrive én linje, kan jeg få det hele frem med dækningsbidrag, forklarer Lars Juncker, der også ser en klar fordel i at kunne arbejde med gennemsigtige priser. Han har sine egne biblioteker og har han lagt sin egen avance på leverandørernes prisfiler.
Det er nemt at redigere i Sigma og ændre på for eksempel chaussesten. Kunden kan stadig se, at jeg ikke snyder ham. Han ved, hvad han får. Med regneark havde det taget mig tre gange så lang tid, fastslår Lars Juncker.

Fantastisk redskab

For Lars Juncker er det også en fordel, at flere og flere virksomheder gør deres prislister læselige for Sigma.

Det gør det nemt at importere for eksempel tilbudslister fra arkitekter. Det giver en enorm tryghed, fordi jeg så ved, at jeg ikke regner forkert,siger Lars Juncker, der også bruger Sigma til at vurdere, om en sag er god eller dårlig.

Sigma er et fantastisk redskab, som gør, at jeg kan regne mere effektivt. Jeg kan gå udenom, hvis et projekt ser for grelt ud. Strategien må jo være at overleve og tjene flest muligt penge. Det bruger jeg Sigma til.

Af Nina Munch-Petersen, Tekstbryggeriet